Rychle, kompletně, výstižně.
To jsou aktuality VERA.

Zpět

Jak využívají Portál občana ve Štramberku

Obce a města se stále více snaží zjednodušovat občanům život. Přece jen, každý občan nemá možnost v úředních hodinách vyřídit, co by potřeboval nebo je pro něj cesta na úřad náročná. Skvělým pomocníkem je komunikace přes internet, kterou povyšuje, když se jednou zadaná data využijí na obou stranách. To je možné díky propojení informačního systému a Portálu občana od společnosti VERA.

Platby online

O své zkušenosti s Portálem občana se s námi podělila Ing. Andrea Hlávková, vedoucí finančního oddělení města Štramberka: „Portál občana jsme ve Štramberku zavedli v květnu 2016. Jednalo se o podobu, kdy občané měli možnost vidět, zda mají své závazky vůči městu uhrazeny nebo ne. Neměli však možnost přímo přes portál své závazky uhradit. Naším cílem bylo nabídnout občanovi co největší komfort. Velmi jsme proto uvítali, když společnost VERA v loňském roce rozšířila funkčnost Portálu občana a nabídla zavedení platební brány přes tento portál. Nyní mají naši občané možnost nejen si kontrolovat své závazky, ale přímo je z Portálu občana i zaplatit. Stačí jen vybrat jednotlivé poplatky, které chtějí uhradit, dát je do „košíku" a jako v klasickém e-shopu uhradit."

Ve Štramberku mají implementovánu platební bránu GP webpay od společnosti Global Payments, která využívá bezpečnostní standardy 3D Secure. Najdete ji na webech mnoha společností jako například Ticketpro, České dráhy, Sazka, CineStar či Slevomat. Město vždy uzavře smlouvu se společností, od které chce platební bránu používat, a v rámci ní si nastaví i finanční podmínky spolupráce. Není třeba mít obavy o data platebních karet. K těm se úřad ani společnost VERA vůbec nedostane. Úřad získá až informace o proběhlé platbě.

Elektronické formuláře

Ing. Andrea Hlávková doplňuje: „To však není vše. Dále mají občané možnost přímo z portálu například přihlásit nebo odhlásit psa, podat žádost o obecní byt, o parkovací kartu, o povolení kácení dřevin, a poté sledovat, v jaké fázi se jejich žádost nachází. Zároveň občané na portálu přes „Rozcestník životních situací" najdou potřebné informace o aktuálních sazbách poplatků vybíraných městem, formuláře, odkazy na vyhlášky a jiné předpisy, postupy při vyřizování konkrétních záležitostí, a to vždy uceleně u příslušné životní situace. Aktuálně město Štramberk nabízí postupy u 6 životních situací: Místní poplatky, Parkování, Stavební úřad, Životní prostředí, Obecní byty a Stížnosti a žádosti o informace. Postupně budeme naši nabídku rozšiřovat."

Elektronické formuláře jsou stále oblíbenější a příchodem mladších generace lze očekávat, že ty ve formátu Word či PDF se budou využívat méně často. Navíc obsahují předvyplněné údaje, takže člověk nemusí stále dokola vyplňovat jméno, příjmení, adresu..., a může si je uložit jako rozepsané. Odeslané formuláře přijdou do informačního systému, do spisové služby nebo přímo do příslušné agendy, kde se data zadaná občanem rovnou využijí.

Budoucnost Portálu občana

Kromě platební brány a elektronických formulářů zahrnuje už nyní Klikací rozpočet, možnost zveřejňovat smlouvy, faktury a objednávky, publikovat informace na elektronickou úřední desku atd. Jeho možnosti jsou široké a dají se zrealizovat podle toho, co úřady samy uznají jako nejužitečnější pro občany. Jak vidí budoucnost Ing. Andrea Hlávková?

„V plánu máme zavedení Portálu občana pro naši příspěvkovou organizaci Základní školu a Mateřskou školu Štramberk, která informační systém VERA Radnice rovněž používá. Pracovně jsme jej nazvali Portál žáka, který by rodičům nabízel ucelený přehled o tom, co dětem platí, a zároveň umožňoval platby přes portál přímo uskutečnit. Viděli by pak, kolik dítěti zaplatili za pracovní sešity, za plavání, za školní výlet, za divadlo apod. Jsem přesvědčená, že v dnešní uspěchané době každý ocení, když ušetří čas pro sebe a pro své blízké. Věřím proto, že se nám díky Portálu občana podaří občanům zlepšit naše služby, a tím ušetřit jejich drahocenný čas."